top of page
  • תמונת הסופר/תGo Trip

אוגנדה - הפנינה של אפריקה

עודכן: 20 בפבר׳ 2020

אוגנדה

אוגנדה, המכונה "הפנינה של אפריקה", שוכנת בין חגורות הרים, היא אזור פראי שעדיין לא נחשף במלואו לעיניו הסקרניות של העולם המערבי. זוהי ארץ של נופים עוצרי נשימה: הרים רמים מכוסים צמחיה, מרחבי סוואנות, יערות גשם טרופיים ושפע נופי מים בהם: אגמים, מפלים וביצות.


שמורות הטבע באוגנדה הן מהמרהיבות בעולם. שמורת המלכה אליזבת, מפלי מרצ'יסון, תעלת קזינגה השופעת מינים רבים של עופות מים ובעלי חיים אחרים, יער קיבלה - גן עדן אמתי שבו חיים מיני קופים רבים כולל שימפנזים, מאות מיני ציפורים, פרפרים צבעוניים מרתקים ועוד. נקודת השיא היא שמורת גורילות ההרים, החיות בין הרי געש.


בווינדי

שמורת בווינדי שבדרום אוגנדה נודעת כשמורת הגורילות. שמורת היער הכמעט בלתי עבירה הוא יער עד בו חיים להקות רבות של גורילות הרים, המהוות למעלה ממחצית הגורליות בעולם כולו. בתוך היער העבות קיימים שבילים אליהם ניתן להיכנס רגלית ולתור אחר הגורילות בפרט, להתרשם מאורח חייהם, כמו גם בעלי חיים אחרים.


שמורת קיבלה

שמורת משתרעת על שטח של כ-560 קמ"ר של יערות עד סבוכים, בדרום מערב אוגנדה. השמורה נמצאת כ-30 ק"מ מהעיירה פורט פורטל - PORT PORTAL.

שמורת קיבלה מאופיינת במינים רבים של פרימאטים – קופים. בשמורה מתקיימים סיורים רגליים מאורגנים. השמורה ממוקמת מצפון לשמורת קווין אליזבת' וההגעה לשמורה כרוכה במעבר בדרך מרהיבה בנופיה המתפתלת בין אגמים לבין לועות הרי געש.


מפלי מרצ'יסון

שמורת מרצ'ינסון המשתרעת על כמעט 4000 קמ"ר היא הגדולה שבשמורות אוגנדה. זה המקום בו נילוס ויקטוריה נשפך אל אגם אלברט ויוצר מפלי מים עצומים המהווים את אחד האתרים היותר מרהיבים לאורך מסלול זרימתו של הנילוס הלבן. ניתן להתקרב למפלים בעזרת סירה ותוך כדי כך ניתן לצפות בשפע של היפופוטמים ותנינים הרובצים במימי הנהר.


ג'ינג'ה

בין אנטבה לקמפלה הבירה שוכנת שמורת ג'ינג'ה שמהווה את נקודת היציאה של הנילוס הלבן מאגם ויקטוריה. המפלים בשמורה אינם כה גבוהים אך עזים בזרימתם.


שמורת קווין אליזבת'

שמורת האגמים המחוברים באמצעות תעלת קזינגה, ממוקמת בגבול הדרום מערבי עם קונגו. השמורה מהווה מקור משיכה להיפופוטמים ושפע של עופות מים, כמו גם פילים, עדרי בופאלו, חזירי בר וטורפים. השמורה שוכנת בין אגם אדוארד לאגם ג'ורג' שמהווים חלק מהשבר הסורי אפריקני הפארק הלאומי.


אגם בניוני

נמצא במערב אוגנדה, אגם בניוני הוא העמוק ביותר באפריקה ונחשב לאחד העמוקים בעולם, האגם מכיל בתוכו למעלה מ-80 איים ונחשב לגן עדן לחובבי שחייה ולצפרים. האגם נוצר כתוצאה מהתפרצות געשית. באזור ממוקמים כפרים ושוק מקומי. ניתן לחתור באמצעות סירה אל האיים השונים באגם.


קמפלה וסביבתה

בירת אוגנדה, קמפלה (Kampala), היא עיר גדולה ותוססת, ובטוחה יחסית לערי בירה אפריקאיות אחרות. ניתן לטייל בה בשעות האור ללא פחד, ליהנות ממסעדותיה הרבות, הפאבים ומועדוני הלילה.

רוב המטיילים עוצרים בעיר לצורכי הצטיידות, מנוחה מהדרכים והתענגות על אופייה המודרני יחסית לכפרים הקטנים, ולא מבקרים באתריה המועטים. אלו כוללים בין השאר את מוזיאון אוגנדה הדל, וקברי המלכים Kasubi Tombs.


אנטבה

העיר נמצאת במרחק נסיעה קצר מקמפלה, לחופו של אגם ויקטוריה. בעיר נמצא שדה התעופה הבינלאומי של אוגנדה. זהו אינו שדה התעופה הזכור מ"מבצע יהונתן", אלא טרמינל חדש. הטרמינל הישן סגור למבקרים. הגנים הבוטניים של אנטבה נפתחו ב-1898 על חוף האגם, ומהווים כיום אתנחתא נעימה וירוקה למבקרים מקמפלה החושקים בפיקניק קרוב לעיר.


מאנטבה, ניתן לשוט מרחק של 23 ק"מ, אל מקלט השימפנזים של האי נגאמבה.

על האי גדלה קבוצת שימפנזים, שנלקחו מבעלים שהחזיקו אותם שלא כחוק ולא היה ניתן להשיבם לטבע (Ngamba Island Chimpanzee Sancturary).

בשעות ההאכלה ניתן לראותם מקרוב, אם לא הצלחתם לעשות זאת בשמורות הטבע. יש לתאם ביקור דרך חברות טיולים בקמפלה או באנטבה.


אם ברצונכם בנופש נינוח, נסו את אחד מ-84 איי ססה (Sesse Island) שבצפון-מערב אגם ויקטוריה. רובם לא מיושבים, ומיקומם גרם לכך שלא נפגעו כמעט בשנות מלחמת האזרחים במדינה. ניתן לראות בהם מינים רבים של ציפורים, ולעתים גם קופים, היפופוטמים ותנינים. האי המתוייר ביותר הוא בוגאלה (Buggala Island), הנגיש בחבורה, ובו יש מבחר גדול יחסית של מקומות לינה ברמות שונות. חביב התרמילאים הוא האי באנדה (Banda Island) השקט. כדי להגיע לאיים יש לנסוע מקמפלה אל בוקקטה ומשם לצאת במעבורת אל האיים. כמו כן, אפשר להגיע לאיים בשייט בסירות עץ קטנות (Bukakata) מקאסניי (Kasenyi), הנמצאת במרחק נסיעה של 35 דקות דרומית לקמפלה.





מזרח אוגנדה

העיר הקטנה ג'ינגה (Jinja) נמצאת במרחק של כחצי שעה נסיעה מזרחה לקמפלה. גאוותה היא במיקומה במוצא נהר הנילוס הלבן, ואפילו מפעלי הבירה הלאומית הממוקמים בה נושאים את שמו של הנהר הגועש. האטרקציה המרכזית היא טיולי רפטינג על הנהר, המדורג בדרגה 5. סיורים אלו נמשכים יום אחד, ויוצאים מג'ינגה או מקמפלה. יש מספר חברות המארגנות את הסיורים ולכולן מסלול זהה למדי. בסמוך לעיר נמצאים מפלי בוג'אגאלי (Bujagali Falls), אתר נופש לצד סדרה של אשדים סוערים בנוף ירוק.


הערה: החיפוש אחר הגורילות כרוך בהליכה קשה וממושכת, ולא תמיד היא מסתיימת במפגש המיוחל עם הגורילות. כאשר פוגשים גורילות - השהייה בקרבתן מוגבלת לשעה אחת. ילדיםמתחת לגיל 13 ומטיילים שביום הטיול יהיו חולים - ולו במחלה קלה ביותר כגון צינון - לא יורשו להשתתף בסיור; הגורילות, הרגישות למחלות ממש כמו האדם, אינן זוכות לחיסונים כמותו, וחיוני להגן עליהן ממחלות שונות.


תחבורה

המיניבוסים המכונים "מטאטו", מהווים חלק גדול מהתחבורה הציבורית באוגנדה. זהו ואן מתוצרת אסייתית המיועד ל-14 נוסעים, אך לרוב מחוץ לגבולות קמפלה ינסה הנהג לדחוס לתוכו עשרים איש ומעלה, בנוסף למטען. הנסיעה מעייפת, מחניקה וצפופה, ולעתים כוללת עצירות רבות או סיבובים על מנת לחפש נוסעים נוספים. בתוך ערים או במרחקי נסיעה קצרים אפשר להשתמש בשירותי הבודה-בודה – אופנועים עם נהג. אין קסדות והנסיעה עלולה להיות מסוכנת.


באוגנדה פועלות חברות אוטובוסים מקומיות שונות, ורמתם משתנה מקו לקו. אלו נוחים יותר מהמטאטו, אך לעתים נוהגים במהירות רבה מדי.

אלטרנטיבה חביבה לתחבורה הציבורית הרגילה היא משאיות הדואר של שירות הדואר האוגנדי. אלו יוצאות מקמפלה ויישובים מרכזיים נוספים על בסיס יומי עם חבילות הדואר, ולוקחות נוסעים במושבים המיותרים. המחיר דומה למחירו של אוטובוס רגיל. הנסיעה נוחה יותר מאוטובוס, אך עלולה להיות צפופה בתחנות הראשונות.

רבים מעדיפים לשכור רכב לטיול באוגנדה. הדרכים הראשיות סלולות, אך שילוט כמעט שאינו קיים. ניתן לשכור רכב רגיל או רכב 4X4 עם נהג.


מתי כדאי להגיע?

כל חודשי השנה מתאימים לביקור באוגנדה,

אם כי בחודשים דצמבר-פברואר ויוני-ספטמבר הגשמים פחותים.

27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page